Do czego służy metoda wyodrębnionych prób?

Metoda ta jest zazwyczaj wykorzystywana w pracy terapeuty z dzieckiem jeden na jeden i ma swój wyraźny początek i koniec. Nastawiona jest na naukę konkretnych umiejętności takich jak: skupienie uwagi, kontakt wzrokowy, rozwijanie mowy i bardziej złożone umiejętności społeczne. 

Na czym polega metoda wyodrębnionych prób? 

Polega na rozbiciu zachowania na jednostki funkcjonalne (próby) i nauczania kolejno każdej z nich. Każda próba składa się z następujących elementów:

  • sygnał od terapeuty, że uczeń powinien odpowiednio zareagować; 

  • podpowiedź terapeuty (jeśli to możliwe);

  • reakcja ucznia;

  • konsekwencja wykonywanej reakcji dostarczona przez terapeutę;

  • przerwa pomiędzy kolejnymi próbami.   

Stosuje sie w niej podpowiedzi, konsekwentne powtarzanie i ciągły pomiar. Ustala się kryterium, które pozwala określić moment opanowania umijętności. W miarę opanowywania umiejętności zbieramy dane i decydujemy czego uczyć w następnej kolejności. Stosuje się także generalizację przez sesje ćwiczeń w różnorodnym otoczeniu.

 

 

 

 


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Projekt strony: Studio WWW, Projektowanie stron www

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.