Co to są skrypty?

Skrypt to napisane lub nagrane słowo, fraza lub zdanie, które pozwala dziecku z autyzmem rozpocząć lub kontynuować konwersację. 

W jaki sposób dobieramy skrypty?

Skrypty powinny być dobierane indywidualnie, w zależności od językowych możliwości, a także zainteresowań oraz potrzeb dziecka z autyzmem. Skryptami mogą być nagrane głoski, napisane lub nagrane sylaby, słowa, frazy czy zdania. Skrypty możemy stosować zarówno w pracy z maluchami,  jak i dziećmi starszymi, z podopiecznymi, którzy nie potrafią czytać oraz z tymi, którzy dobrze radzą sobie z tą umiejętnością. 

W jakim celu powinno się stosować skrypty?

Skrypty są świetną techniką w nauce takich umiejętności jak samodzielne rozpoczynanie rozmowy czy prowadzenie konwersacji. Podczas nauki opisywanych umiejętności nie powinno stosować się podpowiedzi słownych, gdyż te są w tym przypadku nienaturalne, a także mogą prowadzić do zależności od podpowiedzi. Technika skryptów przynosi najlepsze efekty, gdy wprowadzamy ją równolegle z planami aktywności. W planach, oprócz różnorodnych ćwiczeń czy zadań, można umieszczać interesujące dziecko aktywności wraz z nagranymi lub napisanymi skryptami, by przypominały o nawiązywaniu interakcji z innymi osobami. Partner interakcji powinien komentować wypowiedź dziecka, wnosząc do wymiany zdań nowe informacje. W ten sposób również uczy dziecko w jaki sposób tworzyć nowe, samodzielne komentarze.

Na podstawie: „Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania”, dr Lynn E. McClannahan oraz dr Patricia J. Krantz

W jaki sposób wycofywać skrypty? 

Skrypty możemy zacząć wycofywać, gdy liczba popełnianych przez dziecko błędów jest niewielka 
i nie wzrasta. To, czy dziecko opanowało opisywaną umiejętność pokazują dane – informacje zebrane w tabeli, rejestrowane co 7-10 dni. Poniżej przykład wycofywania skryptów pisemnych:

SKRYPTY

 

Jeśli skrypty składają się z dwóch lub większej ilości słów wycofujemy taką podpowiedź poprzez usuwanie ostatnich słów. Przykład:

SKRYTY 2

 

Ważnym elementem jest stosowanie nagród, w szczególności w sytuacjach, gdy dziecko skieruje do nas niepodpowiedziany skrypt. Interakcje społeczne to jedno z najtrudniejszych zadań dla dzieci z autyzmem.

 

Więcej informacji na temat skryptów i ich wycofywania można znaleźć w książce: „Uczenie dzieci 
z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania”. Jej autorkami są dr Lynn E. McClannahan oraz dr Patricia J. Krantz.

 


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Projekt strony: Studio WWW, Projektowanie stron www

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.