Co to są skrypty?
Skrypt to napisane lub nagrane słowo, fraza lub zdanie, które pozwala dziecku z autyzmem rozpocząć lub kontynuować konwersację.
W jaki sposób dobieramy skrypty?
Skrypty powinny być dobierane indywidualnie, w zależności od językowych możliwości, a także zainteresowań oraz potrzeb dziecka z autyzmem. Skryptami mogą być nagrane głoski, napisane lub nagrane sylaby, słowa, frazy czy zdania. Skrypty możemy stosować zarówno w pracy z maluchami, jak i dziećmi starszymi, z podopiecznymi, którzy nie potrafią czytać oraz z tymi, którzy dobrze radzą sobie z tą umiejętnością.
W jakim celu powinno się stosować skrypty?
Skrypty są świetną techniką w nauce takich umiejętności jak samodzielne rozpoczynanie rozmowy czy prowadzenie konwersacji. Podczas nauki opisywanych umiejętności nie powinno stosować się podpowiedzi słownych, gdyż te są w tym przypadku nienaturalne, a także mogą prowadzić do zależności od podpowiedzi. Technika skryptów przynosi najlepsze efekty, gdy wprowadzamy ją równolegle z planami aktywności. W planach, oprócz różnorodnych ćwiczeń czy zadań, można umieszczać interesujące dziecko aktywności wraz z nagranymi lub napisanymi skryptami, by przypominały o nawiązywaniu interakcji z innymi osobami. Partner interakcji powinien komentować wypowiedź dziecka, wnosząc do wymiany zdań nowe informacje. W ten sposób również uczy dziecko w jaki sposób tworzyć nowe, samodzielne komentarze.
Na podstawie: „Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania”, dr Lynn E. McClannahan oraz dr Patricia J. Krantz
W jaki sposób wycofywać skrypty?
Skrypty możemy zacząć wycofywać, gdy liczba popełnianych przez dziecko błędów jest niewielka
i nie wzrasta. To, czy dziecko opanowało opisywaną umiejętność pokazują dane – informacje zebrane w tabeli, rejestrowane co 7-10 dni. Poniżej przykład wycofywania skryptów pisemnych:
Jeśli skrypty składają się z dwóch lub większej ilości słów wycofujemy taką podpowiedź poprzez usuwanie ostatnich słów. Przykład:
Ważnym elementem jest stosowanie nagród, w szczególności w sytuacjach, gdy dziecko skieruje do nas niepodpowiedziany skrypt. Interakcje społeczne to jedno z najtrudniejszych zadań dla dzieci z autyzmem.
Więcej informacji na temat skryptów i ich wycofywania można znaleźć w książce: „Uczenie dzieci
z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania”. Jej autorkami są dr Lynn E. McClannahan oraz dr Patricia J. Krantz.